sofiaåkerlund

Grekiska biffar!

Publicerad 2011-10-04 13:15:21 i Mat & Bak

Igår åt vi grekiska biffar med ugnsstekta morötter och potatis, sallad, stekt lök och brunsås! Gör alltid brunsås själv, blir mycket godare! Så nu tänkte jag dela med mig av mina goda biffar! ;) Har däremot aldrig några spec mått utan ska försöka skriva vad jag brukar ha i och hur mycket på det jag kan :)

Grekiska biffar

ca 1-2 msk ströbröd
ca 4 msk mjölk
1 gul lök
8-10 soltorkade tomater
½-1 burk fetaost viltkök & örter
köttfärs
1-2 vitlökar
1 ägg
salt & peppar

1. Blanda ströbröd och mjölk och låt stå en stund så det sväller. Blanda sedan i ägget.
2. Hacka lök, soltorkade tomater och smula ner fetaosten i ströbrödsblandningen.
3. Pressa/finhacka vitlök och salta och peppra.
4. Blanda i köttfärsen sist! Rör man i smeten för mycket blir den trådig.
4. Rulla smeten till köttbullar och platta ut, ju tunnare desto fortare klara!

Servera detta med potatis eller ungstekta morötter, lite stekt lök och sås!


Brunsås

1 klick smör
vetemjöl
mjölk
köttbuljong
soja
svartpeppar

1. smält smöret och blanda i mjöl.
2. Häll i mjölk och en köttbuljong.
3. Blanda i lite soja och smaka av med svartpeppar. Ev lite salt om så behövs.


Smaklig måltid! :)

Kommentarer

Postat av: Mamma Evelina ♥

Publicerad 2011-10-05 10:20:09

Åh vad gott! Här gav du mig ett tips. Hade tänkt göra biffar, men de får nog bli grekiska istället :)



Men vad bra, då kommer jag nog bli nöjd med den :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela