sofiaåkerlund

Saffranskladdkaka

Publicerad 2013-11-11 18:28:00 i Mat & Bak

Jag älskar att laga mat och som dom flesta vet så lägger jag också ner mycket tid på matlagning! Något jag också kan överraska med då jag får möjlighet är att baka! Nu för tiden bakar jag oftast och tar med mig på jobbet! Väldigt uppskattat bland kollegorna :P Så förra veckan bakade jag en saffranskladdkaka som är fantastiskt god! Jag har gjort den flera gånger och den är helt klart en favorit! Och sen är det snart jul vilket bara är ännu bättre! Receptet är efterfrågat så för att även kunna tipsa er andra om denna gudomliga kaka så lägger jag ut receptet här! :)
 
Saffranskladdkaka

2 1/2 dl strösocker
1  dl riven mandelmassa
2  dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5g
 
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och tillsätt chokladen så den smälter ner i smöret, häll sedan i saffranet.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen och grädda ca 30-35 minuter i mitten av ugnen. Servera ljummen med glass eller grädde, eller både och ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela